Tage Knudsen

AKVARIEBLADET1991:

Tage fylder 50

Tro det eller lad være: Akvariebladets tidligere mangeårige forretningsfører og KA’s succésrige udstillingsleder Tage Knudsen fylder 50 år onsdag den 8. maj 1991, hvor der er åbent hus kl. 16-19 i foreningshuset, Brøndby Haveby, afdeling 3, Sydgårdsvej, 2605 Brøndby. Og dagen efter holder Tage bryllup med Sonja, hans trofaste livsledsager gennem mange år.

Københavns Akvarieforening ønsker hjertelig til lykke med både 50-års dagen og brylluppet.

AKVARIEBLADET 2003:

Tage Knudsen er død

Onsdag den 4. november modtog jeg det sørgelige budskab: Tage Knudsen er død. Karakteristisk for ham skete det pludseligt, midt i en generalforsamling i beboerforeningen, hvor han var et meget aktivt bestyrelsesmedlem. Det kom som et chok - for hans nærmeste, for mig og for alle, der i tidens løb har arbejdet tæt sammen med Tage. Vi har i KA har mistet en af vore gennem tiderne mest estimerede medlemmer - og samtidig adgangen til en kolossal viden og erfaring.

Tage blev medlem af KA i 1968. Han var først og fremmest foreningsmanden, ikke akvaristen, og han kom hurtigt i gang som mødemedhjælper, men det var den 1. januar 1975, Tage tog fat på den opgave, som i første omgang skulle gøre ham kendt i vide kredse, nemlig posten som forretningsfører for Akvariebladet. Han havde i en periode forinden hjulpet Tage Riis med opgaven, så han vidste, hvad han gik ind til. Efter kort tid overtog han også annoncesalget. Dermed hvilede hele det økonomiske ansvar for bladet på ham.

Det blev til en enestående 15-årig indsats med opgangstider og nedgangstider. Men gennem alle årene var det en evig kamp med økonomien for at holde Akvariebladet kørende, og det var specielt Tages gode forhold til bladets annoncører og ikke mindst vores trykkeri, firmaet HO+STORM, som holdt bladet i gang, og derved skabte betingelserne for, at Akvariebladet kunne udvikle sig til de danske akvaristers tidsskrift, et forhold, der måske først blev rigtigt erkendt, da KA ved årsskiftet i år måtte indstille sin virksomhed som udgiver af et landsdækkende tidsskrift.

Tage var KA’s udstillingsleder. Hans og KA’s helt store triumf var Forumudstillingerne. De begyndte med KA’s 75 års jubilæumsudstilling i 1990 og fortsatte med fællesudstillingen med FORUM og foreninger i DAU’s kreds 1 i 1992 og DAU’s 50 års jubilæumsudstilling i 1995. Alle mente, at Tage havde mistet sin realitetssans, da han foreslog den første udstilling i Forum, men vi troede på ideen og det budget, Tage havde udarbejdet. Selv lagde han alle sine kræfter i realiseringen af projektet, ikke mindst i samarbejdet med ”de professionelle” (akvariehandlere, grossister m.fl.) og i selve opbygningen af udstillingen og samarbejdet med FORUM, Københavns Vinterbane. Udstillingerne blev en kæmpesucces og det største agitationsfremstød for akvariehobbyen, der har fundet sted i vor tid.

Tage var et engageret menneske, og han havde ikke meget til overs for en halvlunken indsats. Havde man påtaget sig en opgave, så havde man også en forpligtelse til at løse den, så godt som det overhovedet var muligt, og temperamentet kunne koge op, når han stødte på situationer, hvor han følte, at der var nogle, der sløsede med deres arbejde, når der var noget, der kiksede – eller bare halvkiksede. Selv gav han sig altid 100 %, og han forventede det samme af sine omgivelser. Det var dette kompromisløse engagement, der gav succes’en.

Ind i mellem alt dette havde han også tid til at give vennerne en hjælpende hånd, hvad jeg selv har nydt gavn af i flere tilfælde. Men først og fremmest vil jeg huske Tage som en engageret og loyal kammerat, der arbejdede med på at få KA til at leve op til sin rolle som Skandinaviens ældste og mest traditionsrige Akvarieforening.

Æret være hans minde.

På foreningens vegne