W. L. Jørgensen

AKVARIEBLADET 1995:

Købmanden er død

Den 10. februar 1995 mistede KA endnu et af sine gamle medlemmer, da Willy L. Jørgensen afgik ved døden efter længere tids sygdom.

Købmanden blev Willy Jørgensen kaldt af sin samtid, vist nok fordi han handlede med alt muligt. Han nåede en alder, også i foreningsmæssig henseende, som har medført, at kun få af os i dag kender til hans store indsats for akvariehobbyen og for vores gamle forening.

Willy Jørgensen blev hurtigt aktiv i foreningsarbejdet og sad bl.a. i bestyrelsen, da KA fejrede sit 50 års jubilæum. Ikke mindst juniorerne havde hans interesse, og ingen gik forgæves til Willy, hvis de havde akvarieproblemer. Han var lokomotivet, når udstillingsarbejdet skulle fra hånden, god til at uddelegere opgaverne, men også den, der smøgede ærmerne op og tog fat.

To markante formænd kom Willy Jørgensen til at arbejde sammen med, nemlig Engelhardt Lind og J. V. Rasmussen, men Willy havde sine egne meninger og stak dem ikke under stolen. På udstillinger provokerede han dommerne med sine utraditionelle akvarier. Senere er mange af hans ideer slået igennem, bl.a. anvendelsen af kunststoffer til baggrundsdekorationer i akvarierne.

Det er en engageret og hele tiden eksperimenterende akvarist, der nu er gået bort, et af de mennesker, som har været med til at forme Københavns Akvarieforening og placere KA så centralt i den danske akvariehobby. Æret være hans minde.

Poul Petersen