Forsiden / Faktasider / Tips & triks / Fiskesamling / Tandkarper (fx. Guppy, Sværddrager, Killifisk)

Tandkarper

Tandkarper (herunder Guppy, Sværddrager, Platy, Molly samt Killifisk)
opdeles i to grupper, de ungefødende og de æglæggende Tandkarper. Forskellen er, som navnet indikerer, at de første føder levende unger, mens de sidste lægger æg.

Ungefødende Tandkarper (fx. Guppy, Sværddrager, Platy, Molly)
De ungefødende Tandkarper er nogle af de letteste fisk at holde. De stiller ingen særlige krav til vandtype (men foretrækker neutralt til alkalisk vand) og spiser al slags foder, hvoraf en del af det bør være planteføde. Endvidere formeres de let og ungerne er lette at fodre op, - dog er Molly og den ikke så almindelige Ameca splendens lidt vanskeligere.

Ungefødende Tandkarper holder til i de øvre og mellemste vandlag. Temperaturområde for Guppy og Sværddrager 18 - 25°, Platy og Heterandria formosa (Dværgtandkarpe) lidt varmere og Molly og Ameca splendens (Sommerfuglegoodeide) gerne 26 - 30°. Sværddrager, Molly, Ameca splendens og til dels også Platy kan blive forholdsvis store, så sæt dem ikke i for små akvarier, helst 100 liter eller mere. Ungefødende Tandkarper kan godt være lidt urolige fisk, og især Sværddragere kan være ret voldsomme, så sæt ikke disse sammen med sky fisk.

Æglæggende Tandkarper (Killifisk)
Mange Killifisk er små, særdeles farvestrålende arter, der er virkelig flotte i et akvarium. Det er generelt rolige fisk, og mange kan godt holdes sammen med andre fisk, men for rigtigt at opleve deres levevis, vil det være bedre at holde dem i et specialakvarium. Bemærk, at der findes enkelte arter, der bliver op til 20 cm, og disse er meget grådige.

De æglæggende Tandkarper kan opdeles i to grupper, de annuelle og de ikke-annuelle arter. De annuelle arter lever i naturen i vandhuller, der i tørtiden når at tørre helt ud, og de overlever så kun som æg i bundlaget. Sådanne æg kan opbevares i flere måneder i let fugtig sphagnum, og de vil så klække, når der tilsættes vand. Annuelle arter er tilpasset dette korte liv, og de bliver derfor hurtigt gamle og dør inden de bliver et år. De ikke-annuelle arter lever i vedvarende vandhuller, og vil derfor kunne leve længere, men alligevel bliver de dog sjældent særlig gamle, næppe mere end et par år. Arter af Killifisk har meget forskellige livskrav, så hvis du ønsker at holde en art af disse, find da først ud af, hvilke krav specielt denne art stiller. Opdræt af Killifisk er ikke særlig vanskeligt, dog kræver det for annuelle arter, at man tager æggene op og holder dem tørt i nogle måneder, ikke-annuelle arter kan opdrættes i specialakvariet, vær dog opmærksom på, at forældrene efterstræber æg og unger.