Forsiden / Faktasider / Tips & triks / Fiskesamling / Karpelaks (Tetra, fx. Neonfisk, Lygtefisk)

Karpelaks

Karpelaks (Tetra, herunder fx. Neonfisk, Rødnæser, Lygtefisk, Piratfisk)
Mange Tetraarter er små eller mindre arter, der er kønne og farvestrålende fisk, som tilmed er relativt nemme at holde i et akvarium, hvilket naturligvis gør dem attraktive til dette formål. Desværre er det kun få arter, der er nogenlunde nemme at opdrætte, mange er decideret svære, og i selskabsakvariet er det kun enkelte arter, man kan være heldig at få nogle få unger til at vokse op af. Tetraarter lever generelt i surt til neutralt vand og de fleste arter er rovfisk, der lever af animalsk føde. Tetraarter bliver normalt 4-6 år gamle, men kan dog leve i op til 10 år.

De fleste Tetraarter er stimefisk, så hold altid en flok på mindst 6 fisk af hver art, i større akvarier gerne mange flere. Tetra holder generelt til i de nedre og mellemste vandlag, enkelte (fx. Sprøjtekarpelaks) dog i de øverste. Tetra bør holdes i tæt beplantede akvarier med en ikke for kraftig vandbevægelse. De er rolige fisk, der kræver gode skjulesteder for ikke at blive sky. Føler de, at de hurtigt kan søge skjul, hvis de bliver forskrækkede, kommer de frem og viser deres naturlige adfærd, kan de ikke søge skjul, bliver de nervøse og trykker sig gerne i et hjørne. Temperaturer på 22 - 26° vil være passende for de fleste arter af disse fisk. Mange Tetraarter bliver bare 4 - 6 cm store, men der findes også større arter, nogle (fx visse Piratfisk) kan blive op til 30 cm. Tetra bør ikke holdes sammen med hurtigtsvømmende eller urolige fisk som fx. mange Barber, da de så bliver stressede og gemmer sig.