Forsiden / Faktasider / Tips & triks / Fiskesamling / Karpefisk (Barber, fx. Kileplet, Zebrafisk)

Karpefisk

Karpefisk (Barber, herunder fx Sumatranus, Zebrafisk, Kileplet, Guldfisk)
Karpefisk er kønne og farvestrålende fisk, som tilmed er relativt nemme at holde,og dette gør dem naturligvis attraktive som akvariefisk. Mange arter er relativt nemme at opdrætte, dog skal dette ske i et opdrætsakvarium, da forældrene stærkt efterstræber både æg og unger.

De fleste Barber er stimefisk, så hold altid disse i en flok på mindst 6 fisk af hver art, i større akvarier gerne mange flere. Mange Barbearter er hurtigsvømmere, der kræver megen fri svømmeplads og en god vandbevægelse. Andre arter (fx. Øbarbe, Titteyabarbe og især Rasbora (Boraras m. fl.) og Hvide Skybjerg) er dog relativt rolige. Disse arter ynder tæt beplantede akvarier med gode skjulesteder. De hurtigtsvømmende arter holder til i de mellemste og øvre vandlag, de mere rolige holder til i de mellemste (fx. Rasbora) eller de nedre vandlag. Temperaturområde 10 - 28°, - undersøg dette mere præcist for den/de arter, du ønsker at holde. De fleste Karpefisk bliver 4 - 8 cm, men fx. Guldfisk kan blive op til 50 cm. Karpearter lever normalt 4-6 år, men nogle kan blive væsentligt ældre, Guldfisk op mod 40 år. Enkelte Barbearter kan være slemme til at bide andre fisk i finnerne. Denne adfærd er især Sumatranus berygtet for.