Københavns Akvarieforening

John Møller Andersen

AKVARIEBLADET 2017:

John Møller Andersen

John Møller Andersen, Æresmedlem i Roskilde Akvarie Forening, døde den 9. Maj 2017 og blev bisat den 19. maj 2017. John Møller Andersen, der blev 75 år, døde på Rigshospitalet efter lang tids op og nedture. Vi var mange, der deltog i det sidste farvel.

De danske akvarister har mistet en kapacitet indenfor prydfiskeopdræt.  John Møller Andersen blev medlem i Roskilde Akvarieforening allerede i 1975, og John´s betydning for foreningen kan ikke overdrives. Det startede med lang tid som kasserer endda i flere perioder og mange år i bestyrelsen. John var også manden, der reddede foreningen fra at lukke helt ned. John var aktiv til det sidste. Jeg så og talte med John ved foreningsmødet i April måned, hvor han som sædvanlig gav medlemmerne en dosis latin i den faste rubrik ”Det latinske hjørne”.

John Møller Andersen nåede også at få tildelt Dansk Akvarie Union´s største udmærkelse: Den Røde Nål.

John Møller Andersen´s hovedinteresse var prydakvariet, og flere danmarksmesterskaber beviste, hvordan John´s konkurrenceakvarier klarede bedømmelsen. Der er også mange akvarieforeninger-og klubber, der har nydt godt af Johns store akvaristiske viden, da John har holdt mange foredrag overalt i Danmark. Mange akvarister har været på besøg i kælderen på Syrenvej og fået fisk med hjem.

John Møller Andersen’s hjerte lå hos barber og tetra, men det blev også til opdræt af ungefødere og regnbuer. John fandt også metoden til at opdrætte meget vanskelige arter som f.eks. Rød Neon = Paracheirodon axelrodi, og det endda i flere omgange. Der kunne nævnes mange flere meget vanskelige arter, som John opdrættede. Med Johns egne ord: ”Der findes nok ingen fisk, som er vanskelige, når man har gode avlsfisk, den rigtige temperatur og det rigtige vand. Jeg vil påstå, at John havde ret, da John også havde en del førstegangsopdræt.

Jeg og min familie har haft utrolig mange gode timer sammen med John og hans familie, og selv om jeg rejste fra Roskilde, bibeholdt vi forbindelsen. Det er blevet til megen snak over telefonen, og jeg besøgte John, hver gang jeg var Roskilde. Jeg og mange med mig vil savne John rigtig meget.

ÆRET VÆRE JOHN MØLLER ANDERSEN´s MINDE

Erik Lind Larsen